Analys / Gunnar Wesslén.

2018-01-12 11:35
Bild: Janerik Henriksson/TT

Så här bygger man ett mediemonster

Stenbecks Kinnevik håller på att skaffa sig snudd på monopolställning på den svenska tv-marknaden genom att som ett första steg slå ihop Tele 2 med Com hem. Det är konsumenterna som bli förlorarna, skriver Gunnar Wesslén.

När affärerna är slutförda kommer Stenbecks­imperiet att ha en ställning som kan jämföras med Rupert Murdoch och hans Sky. Det naturliga nästa steget är att slå ihop Nya Tele 2, som består av Tele 2 och Com hem, med gruppens innehållsbolag MTG som äger Viasat och därigenom TV3 i Sverige, Norge och Danmark.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Dessutom äger MTG ytterligare tre tv-kanaler i Sverige och ytterligare en i Norge, Danmark, Estland och Lettland samt i Litauen. I imperiet ingår även en tv-kanal i vardera Ryssland och Ungern samt delägarskap i ytterligare en kanal i Ryssland.

Till detta kommer sju betal-tv-kanaler i Norden samt ett antal betalkanaler i Östeuropa. Och dessutom ett stort antal radiokanaler.

I den nu aktuella affären blir det Tele 2 som slukar Com hem. Tele 2 är en av Sveriges största mobiloperatörer och har 4,5 miljoner kunder på den svenska marknaden. När man tar över Com hem så får man något som är nära en monopolsituation på tv-marknaden.

Av Sveriges 4,9 miljoner tv-hushåll tittar 2,7 miljoner på tv genom Com hem, som nyligen också köpte den enda större konkurrenten, det statliga Boxer. Och det är genom traditionell tv som man når de svenska tittarna, i genomsnitt tittar ett hushåll på 139 minuter tv varje dag.

Com hem har tack vare sin nära nog monopolställning en vinstmarginal på drygt 40 procent och bestämmer vilka tv-kanaler som ska lyckas på den svenska tv-marknaden. Betalar de inte vad Com hem begär får de ingen distribution och därigenom mycket få tittare i Sverige. Många av de som inte tittar på tv genom kabel och Com hem har istället mobila bredbandsuppkopplingar genom Tele 2.

Lägger man dessutom till den väntade införlivningen av MTG i Nya Tele 2 äger man också innehållet i de kanaler man distribuerar. Detta kommer att ge de Stenbeck-kontrollerade tv-kanalerna en mycket stark ställning, inte minst tack vare alla de dyra och attraktiva sporträttigheter som MTG-ägda Viasat kontrollerar.

Affären är typisk för det tänkande som är förhärskande i branschen och påminner om jätteaffären i USA nyligen då telebolaget AT&T försöker ta över innehållsproducenten Warner. Affären som är värd cirka 700 miljarder kronor har tillfälligt stoppats av det amerikanska justitiedepartementet.

På departementet säger den ansvariga på Anti-monopoldivisionen Makan Delrahim till tidningen The Guardian:

– Detta skulle vara till stor skada för konsumenterna. Det skulle betyda högre månadskostnader för tv och färre nya, innovativa lösningar som konsumenterna kan utnyttja.

Det finns inget som tyder på att situationen skulle vara annorlunda i Sverige. Trots det är det ingen som tror att konkurrensverket kommer att ha några invändningar mot affären; när Com hem köpte Boxer godkändes det av verket.